Heel Veel Safari - Dag 13

24 juli 2023 - Salt Rock, Zuid-Afrika

We hadden de planning om vandaag te gaan whale watchen. Echter gisteravond, na bestuderen wat we eigenlijk hadden geboekt hebben we besloten dat er misschien toch niet zo verstandig was. Naïef als ik was dacht ik net als bij de Hippo-tour van een stijger op een boot te kunnen stappen om vervolgens plaatjes te kunnen schieten en 2 uur later weer aan wal te gaan. Niets bleek minder waar. Het whale watchen zou inderdaad 2 uur duren maar daar zou nog een half uur voor en een half uur na zijn waarin we vanaf het strand naar de boot zouden worden gebracht en naderhand weer terug. Dat heen en weer pendelen zou met een rubberboot vanaf het strand zijn waarin we vanuit het water de boot in zouden moeten gaan en en dan recht door de branding (zie latere foto's) een half uur al stuiterend zouden moeten varen. Een nat pak werd zo ongeveer gegarandeerd. Niet echt handig als we daarna nog 2,5 uur zouden moeten rijden naar onze volgende accommodatie. Kinderen onder 12 waren eigenlijk ook niet toegestaan lazen we i.v.m. het vasthouden als we door de surf zouden varen. Met andere woorden: je moet sterk genoeg zijn om je te kunnen vasthouden om niet van boord te slaan. Misschien als we nog een nacht zouden blijven dat we het wel hadden gedaan maar nu toch maar niet. Het is ook niet bepaald stralend weer vandaag. Miezer wordt afgewisseld met fikse buien en af en toe dat het droog is.

Ik ben 7:30 op pad om een wasserette te vinden, water te kopen, te tanken en onze boeking te annuleren. De wasserette laten we voor wat het is ondanks 2 zakken meurende kleding in de achterbak. We zoeken wel wat in Salt Rock.

Nu we niet gaan whale watchen passen we ons programma aan en besluiten we door het St. Lucia Wetland-park naar Cape Vidal te rijden. Geen idee wat we precies kunnen verwachten behalve een wat moerassig landschap. Al gauw spotten we onze eerste Bontkwagga's en ook blijkt er in dit park geen gebrek aan Kudu's.

IMG_0031

Af en toe komt de regen met bakken uit de hemel waardoor het loopje met onverharde weg toch behoorlijk nat en glibberig wordt. Sterker nog we stuiten weer op een stuk weg dat onderwater staat. We zien geen enkele andere auto er doorheen rijden. Ik ga maar weer straatje keren en terug hoe we zijn gekomen. Terug naar de verharde weg. Daar ga ik vandaag niet meer vanaf.

We stoppen voor diverse vogels.

IMG_0047IMG_0065

We zien ook diverse grote hopen liggen op de weg en vragen ons af of er ook groot wild in dit park zit. Deze vraag blijft niet lang onbeantwoord:

IMG_0091IMG_0106

Na de 4 neushoorns in Kruger, 14(!) neushoorns van gisteren zijn dit nummer 19 en 20 van de vakantie. Ongekend. Later zien we ook nog buffels hier maar van een grote afstand.

We bereiken ons doel (Cape Vidal) ondanks dat het regent stappen we uit en gaan even naar het strand. Het stopt met regenen maar niet met waaien.

IMG_0128IMG_0136

Tegen een uur of 2 stappen we weer in de auto. We hebben vanaf dat punt dan een goede 3u nodig om onze bestemming in Salt Rock te bereiken. Gek genoeg heb ik geen dataverbinding dus schakel ik weer over op mapps.me om offline te navigeren. (Aangekomen op de bestemming en na een systeem update op mijn telefoon werkt het weer). De weg (N2) is heel erg goed te noemen. 2 rijstroken iedere kant op, een vluchtstrook en af en toe zelfs een middenberm! De opbrengsten van de tolweg worden goed besteed want er zijn ook nauwelijks gaten in de weg.

Wat onderweg opvalt een een rij van minstens 7km lang aaneengesloten stilstaande vrachtwagens op de vluchtstrook. Protesterende truckers?

Aangekomen in Salt Rock bij ons guesthouse Sea-Rendipity (wat een steile oprit!) mogen we de gastvrouw volgen naar een ander guesthouse: Villa Roc. Ook een guesthouse met een steile oprit, een toegangspoort met afstandsbediening, een zwembad en een nachtwaker (Romeo). Dit is weer iets totaal anders dan we eerder hebben gehad want er is maar 1 andere gast (met 2 kleine hondjes). Wij hebben 2 slaapkamers en een badkamer. Helemaal prima. We gaan uit eten in de buurt (2 Shrimps) en genieten van het relatief culinaire eten.

Uitspraak van de dag door Lars: "Waarom haal je de hoorns van neushoorns af. Dan houd je alleen neuzen over en dat vind niemand leuk". Met deze grap steeg Lars op de kleine-broertjes-ranking volgens Kaj.

Tot morgen!

1. Piet & Riny:
    24 juli 2023
    Ik ben dus heeeel erg blij dat ik van dat WHALE WATCHEN niks wist 🙈🙈 ! Dan naar het Lucia Wetland- park , wat een belevenissen allemaal , ook weer Neushoorns , buffels en vogels , het kan niet op . Die N2 ☺️ had ik gisteren helemaal afgelopen ( nou ja lopen ) , je weet wat ik bedoel , die loopt een aardig eind door het land . Fijn om te horen dat jullie zo genieten , en Kaj en Lars ook zo fantastisch genieten . Slaap lekker en voor morgen weer zo’n mooie dag , de laatste dagen zijn er ook nog veel bezienswaardigheden ! Knuffels van ons 😍😻🥰😘
  2. Gerry:
    24 juli 2023
    Eerste kudufoto?
    Verstandige beslissing om niet in die rubberboot te stappen!
    Zoeken jullie de namen van de vogels op?

Leuk om zo met jullie mee te rijden
    Tot morgen!