Heel Veel Safari - Dag 16

27 juli 2023 - Sani Pass, Drakensbergen, Zuid-Afrika

Vandaag worden we om half 10 opgehaald voor onze excursie. Het hotel, wat iets weg heeft van een kuuroord in Zwitserland, is vernoemd naar de nabijgelegen pas. Dit is niet zomaar een pasje. Hier moet je een 4x4 voor hebben. We laten onze 2x4 Haval dus staan en stappen in in een camel-trophy-achtige Landrover.

signal-2023-07-27-202112_007

Als we worden opgehaald en instappen blijken er al 2 andere gezelschappen in de auto te zitten. Een Zuid-Afrikaans senioren koppel en een hindoestaans gezelschap waarvan ik denk dat het ouders en een zoon zijn. Ze zijn denk ik ook Zuid-Afrikaans want ze helpen ons met bestellen van ons drinken in de hoogste pub van afrika.

signal-2023-07-27-203123

Onze reis begon op ~1600m. De Sani-pas ligt op 2873m boven de zeespiegel.

signal-2023-07-27-202112_004

Om daar te komen start onze reis dus bij de receptie van ons het Premies Resort Sani Pass. Monique zit met de kids op de achterste bank. Ik zit een bankje ervoor met het zuid Afrikaanse stel. Daarvoor zitten de ouders en naast de chauffeur zit de zoon. De eerste kilometers zijn een mooie nieuw geasfalteerde weg. Onderweg zien we nog bavianen, een paar hertjes en een buizerd. Al snel nadat we zijn ingestapt krijg ik een aantal formuliertjes aangereikt van de chauffeur. Die moeten worden ingevuld want we gaan vandaag de grens met Lesotho over. Na een prachtig gladde zwarte weg met stenen muurtjes aan de ravijnkant van de berg stopt het asfalt en wordt het een gravelweg en stoppen we bij een grenspost. Ik dacht dat we hier al Lesotho binnen gingen maar het is alleen nog maar het verlaten van Zuid-Afrika.

signal-2023-07-27-202112_010signal-2023-07-27-202112_002

Wat volgt is een route wat de naam weg eigenlijk niet mag hebben. Volgens de chauffeur krijgen we ene gratis massage van de hobbels. Het parcours is rotsachtig, bochtig en stijgt gestaag.

signal-2023-07-27-202112_015

Met het toenemen van het aantal meters boven de zeespiegel neemt het aantal graden Celsius boven nul af. Er ligt nog her en der sneeuw en ijs en het wordt dan ook sterk afgeraden om dit stuk zonder gids te rijden. Toch zien we onderweg ook 4x4's die het op eigen gelegenheid doen.

signal-2023-07-27-203023

Het laatste gedeelte van deze weg die niet zou misstaan in het programma "de gevaarlijkste wegen" is enorm stijl stuk met haarspeldbochten. Gelukkig hoeft de chauffeur maar bij 1 van deze bochten te steken. Als we boven zijn is dit ons uitzicht.

signal-2023-07-27-202112_012

We moeten dan nog officieel Lesotho binnen. Dat is een klein kunstje want de chauffeur regelt alles bij de grenspost.

signal-2023-07-27-202112_006

In Lesotho op bijna 2900m hoogte bezoeken we eerst nog een heel klein traditioneel Lesothop-dorpje. In het hutje waar we zitten en de uitleg krijgen, krijgen we ook een heerlijk stuk warm brood. Na de muzikanten en dansers te hebben beloond rijd onze chauffeur ons nog een stukje verder (en hoger) Lesotho in waar nog meer sneeuw ligt.

signal-2023-07-27-202112_008

Teddie is nog nooit zo hoog geweest. We eten nog een bord spaghetti bolognese (want dat is wat je eet op grote hoogte) in de hoogte pub van Afrika. Het Zuid-Afrikaanse oudere stel kan Sani-Pass van hun bucketlist afstrepen waarna de reis terug naar beneden kon beginnen.

Na de spannende en hobbelige rit nemen we de namiddag vrij en wordt het zo zoetjes aan tijd om na te gaan denken over de terugreis. Er gaan al wat koffers open, ontbijtpakketjes worden besteld voor morgenochtend en ik informeer bij de receptie of een alternatieve (kortere) route toch niet beter is dan wat Google Maps me wilt laten rijden. Het verschil in tijd is maar een minuut of 10 maar het scheelt meer dan 100km. Maar goed, dat zou dan onverharde weg zijn. Ik volg toch maar het advies van de receptionist en Google Maps.

Inchecken lukt al ondanks dat het meer dan 24h voor vertrek is. Nog even wilt het systeem me laten denken dat het versturen van de boarding passes niet is gelukt maar ook die zijn binnen. Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg. Met 612km rijden naar Johannesburg, 9000km vliegen (via Frankfurt naar Brussel) en dan nog 130km rijden naar huis.

Onderweg hebben we vast weer een gevarieerd aanbod in liedjes. Van Guns n' Roses, tot de top 500 van het foute uur, de WC Experience, de Lion King (o.v.v. de jongens bij voorkeur de Nederlandstalige liedjes), Paul Simon, Toto en andere liedjes met Afrikaanse vibes.

De databundel(s) die op de 1e dag zijn gekocht blijken veel te ruim te zijn geweest. Weten we dat ook weer voor de volgende keer. Het is mooi geweest. Nee het is fantastisch geweest maar nu het einde in zicht is heeft iedereen ook wel weer zin om naar huis te gaan. Tot zaterdag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Piet & Riny:
    27 juli 2023
    Lieve schatten , na een prachtige Safari expeditie is het nu langzaam tijd om weer huiswaarts te vliegen . Teddie is een volwaardig expeditie reiziger geworden . We wensen jullie een behouden en rustige terugreis naar Nederland . We zullen weer “ meevliegen “ naar Frankfurt en Brussel ! Liefs 🥰🥰🥰🥰 en tot zaterdag 📱
  2. Gerry:
    27 juli 2023
    Het is jullie Gelukt:Lesotho binnen te komen. Wat een mooi avontuur met de 4x4 het wordt tijd om uit te rusten(eerst nog een paar honderd km ) en alle indrukken laten bezinken.slaap ze
  3. Paul Wegener:
    28 juli 2023
    Wauw, wat een geweldige dag! Geen last van hoogteziekte gehad? Wel een tikkie jaloers op jullie hoor: Lesotho had ik wel meegewild. Een goede thuisreis gewenst en tot gauw!