Heel Veel Safari - Dag 1 & 2

13 juli 2023 - Johannesburg Tambo, Zuid-Afrika

Het idee om met het gezin ooit een verre reis te gaan maken was er al langer. Maar de knoop om dat idee realiteit te laten worden werd pas op 29 april van dit jaar door gehakt. 29 april appte ik Monique een linkje naar een rondreis door Afrika. Nu nog geen 11 weken later zijn we er! De reis, of liever gezegd expeditie startte op woensdag 12 juli. We vliegen met Lufthansa. Dat betekent vanaf Brussel met overstap in Frankfurt. De overstaptijd is redelijk krap maar ondanks de vertraging op Brussel halen we het toch. De verzorging aan boord van Lufthansa is prima te noemen. Zelfs op de korte vlucht was er iets te eten en te drinken. Na het landen op Frankfurt spoedden we ons zo snel mogelijk naar de gate (Z62). We zitten om 21:43 in het vliegtuig en verwachtten om 22:05 te vertrekken. Dat wordt een klein uurtje later. Waarschijnlijk waren wij sneller dan onze bagage.

We delen de vlucht in de Boeing 747 met 2 grote groepen (jonge) rugby-ers. Als we zijn opgestegen en hebben gegeten gaan de oordopjes in met een podcast aan om te slapen. Dat lukt redelijk. Een uur of 2 voor de landing wordt het licht. En iets 9u staan we aan de grond in Johannesburg. Zouden onze koffers er zijn? Die vraag bleef niet lang onbeantwoord want ze kwamen al snel over carrousel 8 voorbij gerold.

Volgende missies: SIM, geld en de persoon vinden voor de meet & greet. We zien al gauw iemand met een bordje staan met onze naam die ons langs de SIM-cardshop en een ATM leidt. Hij verteld het e.e.a. over Zuid-Adrika, de do's en don'ts en begeleid onze naar het pick-up point van de hotelshuttles. Pete. Geboren in Duitsland, tekent nog een kaartje met een tip voor een stop langs de route. En dan nemen we alweer afscheid.

Aangekomen bij het Birchwood-hotel kunnen we direct inchecken. De jongens hebben een eigen kamer. We organiseren de spullen en rusten wat. Omdat Monique nog wat slaap in te halen had ga ik met de boys in een nabijgelegen winkelcentrum kijken of er wat water gekocht kan worden enzo. Ook gaan we op jacht naar een voetbalshirt (bafana, bafana) en checken we alle gekke drankjes die er zijn en verbaasd Kaj zich over de prijzen.

's avonds gaan we eten bij het typisch Zuid Afrikaanse Birchwood Spur Steak Ranch. Morgen krijgen we de auto. Route staat klaar in Google Maps en Map.me. Dan gaan we 478km afleggen. Iets waar de jongens een beetje tegenop zien omdat we eigenlijk nooit veel verder zijn gereden dan Heel vanuit Gorinchem. Ik denk dat het wel goed komt.

1. Paul Wegener:
    13 juli 2023
    Wat leuk te lezen. Zo zijn we er ook een beetje bij! Goeie nachtrust en verl plezier morgen!
  2. Piet & Riny:
    13 juli 2023
    Wat fijn om dit zo , mee te mogen maken ! Dank je wel lieverd ! Goede nachtrust en morgen hup met je gezin op de mooiste reis van je leven ( voor nu toch ) ! Knuffels 🥰🥰🥰🥰
  3. Gerry:
    13 juli 2023
    Ben benieuwd naar de volgende verslagen! Misschien zien jullie vanuit de auto al interessante vogels onderweg!
    Veel plezier!