Heel Veel Safari - Dag 3

14 juli 2023 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

"Na het gras in de kuip is dit de mooiste natuur die ik ooit heb gezien" -  Kaj

"Vijf uur in de auto en ik heb ervan genoten" - Lars

2 quotes van de jongens die de dag typeerden. Een dag die 's ochtends om een uur of 7 begon. We wilden op tijd hebben ontbeten omdat om 9u de auto afgeleverd zou worden bij het hotel door Bluu. Echter Afrika zou Afrika niet zijn geweest als de auto ook daadwerkelijk om 9u voor ons had klaar gestaan. Na een belletje van een nummer dat van Bluu zou moeten zijn en 5x te zijn doorgeschakeld waarbij de kwaliteit van de verbinding steeds slechter werd kreeg ik iemand aan de lijn die me wist te vertellen dat in haar systeem stond dat de auto op de luchthaven zou worden opgehaald. Maar ze zou iets gaan regelen. Niet helemaal gerustgesteld daarna toch ook maar een belletje gewaagd naar African Ample Assistance die alles lokaal hadden geboekt voor NRV. Deze beschikten wel over een goede lijn en iemand die goed nederlands sprak. Zij zou Bluu gaan bellen en ons daarna weer op de hoogte brengen. Ze belde inderdaad vlot terug met het bericht dat Bluu er intussen ook zelf (aha) achter was gekomen dat ze de auto bij ons moesten afleveren. Ze zouden er over 10 minuten zijn (9:40). Om 9:59 net op het moment dat ik op het punt stond om weer AAA te bellen kwam er een lokale man met een klapper van Bluu aangehold. Even het papierwerk doen, auto inladen, uitchecken en gaan! Maar niet voordat er een kopie was gemaakt van de voucher bij de receptie. Toen dat was gedaan holde hij weg stapte in bij wat collega's (?) en zwaaide vrolijk. Leuk, maar ik had verwacht dat hij nog wat uitleg zou geven over de auto. Met frisse tegenzin kwam hij nog even mee en toen waren we klaar om te gaan. VAn huis hadden we een telefoonhouder voor in de auto meegenomen en een USB aansluiting die in de 12v past. Google Maps gestart en gaan!

Haval H6

1e stop na 159km was Alzu. Een combinatie tussen een tankstation, wegrestaurant en een hertenkamp. Maar dan zonder herten en met buffels, gemsbokken, neushoorns, elanden en een verdwaalde struisvogel en zebra. We hebben daar heerlijk relaxed in het zonnetje in het gras onze lunch opgegeten om daarna onze weg naar Phalaborwa te vervolgen.

Anzu

Nog ~300km te gaan en we zouden al vrij vlot van de grote N4 op wat kleinere meer scenic route achtige wegen terecht komen. Met bijpassende potholes. Gelukkig had ik Monique naast me die me goed tussen alle obstakels door te navigeren. Was het niet een pothole, dan wel een tegenligger of een koe op de weg.

Gelukkig waren er ook wegen waar de potholes gedicht waren en reden we een prachtige route waar bovenstaande quote van Kaj vandaan kwam.

Scenic route 1 - R36

Ik hield mijn ogen op de weg maar genoot volop van het enthousiasme van mijn reisgenoten. Hoe dichter we bij onze bestemming kwamen hoe dichter we ook bij Kruger kwamen en hoe meer afrasteringen we langs de weg zagen van aangrenzende (private) game reserves. Er werd zelfs al hier een daar een antilope gespot. De jongens spotten zelfs ook 3 giraffes. Als je dacht dat het niet gekker kon, dan had je het mis want we hebben zelfs diverse Olifanten gezien vanaf de weg. Achter een afrastering welliswaar, maar het waren olifanten! Wow! Inmiddels begon de zon te zakken en hadden we nog een klein uurtje te rijden naar onze bestemming: Sefapane Lodge. Het uurtje vertraging van Bluu heeft er toch voor gezorgd dat we de laatste 10km in het donker hebben af moeten leggen. Op zich geen probleem met navigatie aan boord maar zonder wegverlichting en de eerder genoemde uitdagingen op de weg toch best een beetje spannend. Uiteindelijk komen we iets voor zessen veilig aan, checken we in in onze rondavels en eten we wat in het restaurant. Het plan is om morgenochtend om 6:30 aan het ontbijt te zitten en daarna gelijk Kruger in te gaan. De auto die geen Volkswagen Tiguan bleek te zijn maar een Haval H6(?) heeft een verrassend grote range (of komt het gewoon omdat we tegenwoordig met de elektrische auto's gewend zijn aan een hele kleine range?) dus morgen pas tanken.

Ohja ander opvallend iets: mensen zitten hier gewoon met jas en muts op in een restaurant. Of het nou het grillrestaurant van gisteren was of de ontbijtzaal van het Hotel. Het is hier toch echt winter.

1. Paul Wegener:
    14 juli 2023
    Mooi verhaal! Leuke foto's en fijn dat iedereen het naar zijn zin heeft. Auto te laat gebracht? Ach, Zoals de Afrikaan zegt: "jullie hebben mooie horloges maar wij hebben de tijd!"
  2. Gerry:
    14 juli 2023
    Geen vogels? Verder je bent echt in Afrika!
    Leuke quotes👍
  3. Piet & Riny:
    14 juli 2023
    Prachtig , we kunnen alleen al heel blij zijn met de verhalen , de enige quotes van de jongens 😉😉, en de samenwerking van jou en Monique om veilig van plek naar plek te geraken .
    Prachtig ! 😍😍😍😍
  4. Michiel:
    15 juli 2023
    Prachtige quote van Kaj - die is on in te lijsten.
    Zuid-Afrika is prachtig. Nu op naar de big 5.