Heel Veel Safari - Dag 4

15 juli 2023 - Phalaborwa, Zuid-Afrika

Phalaborwa

Ondanks dat we de wekker vroeg hadden gezet waren we toch voor de wekker wakker. Iets na half 7 zaten we aan het ontbijt waarna we de auto hebben volgetankt. Nog even langs de Spar voor een nieuw survivalpakket voor de achterbank (Mountain Dew + Pringles) en water en we zijn klaar voor onze eerste dag self-drive safari. Iets voor 9h rijden we het park binnen en kiezen al vlot voor een onverharde weg richting het noorden. Het doel is om vandaag een rondje, of liever gezegd een 3-hoekje te rijden van Phalaborwa naar Mopani, Letaba en weer terug. Dat leek ons makkelijk te doen.

Het park lijkt uitgestorven, maar gelukkig zat er enige opbouw in datgene wat we allemaal zouden gaan zien. Het begon met een solitaire Giraffe die door Lars werd gespot.

Giraffe

Daarna een 3-tal Zebra's op de weg. Via leuke kronkelweggetjes en droge rivierbeddingen komen we weer terug op het asfalt waar we al snel olifanten spotten langs de weg. Niet veel verder steekt een familie de weg over waar we ook heel goed zicht op hebben. Dat is 1 van de Big-5.

Olifant

Op een brug over een rivier stappen we heel even uit om de benen te strekken en om een mooie kudde buffels op de foto te zetten. Wie goed keek zag ook een paar wrattenzwijnen in de buurt. Deze rivier stond overigens droog. Een andere rivier de we kruisten stond niet droog. Hier zien we een krokodil, waterbok, giraffe en hippo's (in de verte). Een ander hoogtepunt van dit stuk is een familie hoornraven die langs de de weg aan het scharrelen waren. Ik had geen idee dat die ook kunnen vliegen.

We vervolgen onze weg naar Mopani. Dat zal het noordelijkste punt worden waar we komen. Hier kunnen we lunchen met een fantastisch mooi uitzicht. Krokodillen, hippo's, drinkende waterbokken, een voorbij trekkende kudde buffels en een grote familie olifant die ook komt drinken. Wow.

Mopani

Om half 3 zijn we klaar en kunnen we ons 3-hoekje verder afmaken. Nog 2 zijdes te gaan. Omdat we half 6 het park uit moeten zijn hebben we enige haast maar dat weerhoudt ons niet om toch nog de nodige grotere groepen impala's, gnoes en zebra's in verschillende combinaties (met o.a. Olifanten) te spotten. Het toetje komt in de vorm 4 hyena's langs en op de weg. 1 volwassen, 2 pups en iets er tussenin. Tijd om nu uitgebreid stil te staan bij ieder mooi gekleurd vogeltje is er helaas niet. Lars hoopt nog heel erg op een secretarisvogel.

Hyena

We eten vandaag niet op de lodge maar bij Crawtwood Steakhouse and Takeaways. 3 minuutjes rijden en met goede verlichting prima te doen. Een lokale tent met luide muziek in het Afrikaans en rugby op TV. De Springbokkies worden afgedroogd door de All blacks.

Terug naar de lodge. Onze rondavels zijn ruim, de wifi werkt niet hier en de stroom valt af en toe uit. Lekker primitief :-) Morgen gaan we naar Thornhill Safari Lodge gelegen op Guernsly Private Nature Reserve. Het is slechts anderhalf uur rijden (en daarmee de kortste etappe) en dus hebben we morgen ook nog wat aan onze dag daar. Deze accomodatie is volpension en er zouden game drives zijn inbegrepen. Ik ben benieuwd!

1. Paul Wegener:
    15 juli 2023
    Wat hebben jullie al veel gezien zeg! Wij genieten hier mee. Is er nog een quote van de dag? Die waren wel heel leuk!!!
  2. Gerry:
    15 juli 2023
    Fantastisch wat hebben jullie veel kunnen doen en hebben jullie veel gezien. En ..er komen vast nog meer.ik duim voor Lars een secretarisvogel en een goochelaar.
  3. Piet & Riny:
    15 juli 2023
    Dit is toch uniek , wat jullie al allemaal al gezien hebben , en hoe jullie samen alles beleven ! We vinden het zo fijn dat we iedere dag getrakteerd worden op jullie belevenissen . TOP DIRK !
    Dikke knuffels en veel plezier morgen ❤️❤️❤️❤️