Heel Veel Safari - Dag 6

17 juli 2023 - Acornhoek, Zuid-Afrika

Vanmorgen wakker geworden in Thornhill. Een pracht gelegen soort kampie met een kamer of 13. Monique en ik hebben een kamer met bad. De jongens hebben een gezinskamer met 4 bedden. Onze wekker gaat al vroeg omdat we mee mogen met een vroege bush-walk. Om 6:15 vertrekken we. Lars blijft in bed. Kaj en Monique gaan wel mee.

IMG_9087

Ik vind onderweg een stekel van een stekelvarken. Kaj ook maar ik verlies de mijne weer. Verder zien we Nyala, Impala en (in de verte) Giraffe. Iets na achten zijn we terug en gaan we ontbijten. Gek genoeg voelt het hier drukker dan in Sefapane als er ook andere gezinnen tegelijk eten. Maar na het ontbijt gaat ieder zijn weg en wordt het lekker rustig op Thornhill. Een invasie van blauwapen trekt door het kamp. En zelfs vanuit onze kamer kunnen we een mannetjes Nyala met twee vrouwtjes voorbij zien lopen. Tot aan de lunch zijn we "vrij" en na de lunch mogen we weer op gamedrive. Dit keer zullen we ons niet te koud kleden.

IMG_9106

We rusten wat en Lars en ik koelen wat af in het zwembad. Ook zien we vlak bij ons kamp zebra's en een groep bavianen. We lunchen en verwachten om 2u te vertrekken. Dat wordt 3u en uiteindelijk zitten we half 4 in een safari-jeep. Hierdoor dacht ik dat we een ander soort safari zouden krijgen maar we worden weer naar Timbavati Private Game Reserve gereden. Dezelfde jeep met dezelfde chauffeur staat voor ons klaar. Vandaag delen we de jeep met 4 fransen. Onze chauffeur blijkt Jonathan te heten en eigenaar te zijn van het stuk land. Hij is een afstammeling van de italiaanse baretta familie. (4e generatie) De eerste baretta's die naar Zuid Afrika kwamen, kwamen voor het goud maar waren niet zo goed in het delven. Dus gingen ze spullen verkopen en verkochten dat voor goud. Met dat kapitaal is o.a. de grond gekocht.

Vandaag geen Ground Hornbills. Wel meerdere giraffes en een solitair oud mannetjes buffel (dagger-boy). Als we bij een waterhole naar giraffes staan te kijken hoort Jonathan dat er een luipaard is gespot. We gaan er opaf en zijn dit keer de eerste. Hij lijkt bij ons weg te lopen de bush in maar keert toch om zodat we hem weer zien. Hij laat uitgebreid zijn gebrul horen en is goed zichtbaar op de open vlakte bij deze water hole. Fantastisch. De foto's zijn maar matig geslaagd. Manuele focus met de telelens blijkt toch lastig in de praktijk. Hier was ik naar uitgeweken omdat de autofocus nogal sputtert met deze lens.

IMG_9152

Na de ontmoeting met dit luipaard (wat een andere was dan gisteren) gaan we weer genieten van een chippie en een drankje bij zonsondergang. Daarna rijden we nog wat rond in het donker maar spotten verder geen noemenswaardig wild. Desalniettemin hadden we vandaag natuurlijk weer de hoofdprijs met zo'n mooie ervaring.

Vandaag dus geen Kruger-self-drive-safari zoals gepland maar dat doen we dan wel weer overmorgen. Morgen eerst de panorama route onderweg naar Hazyview en dan overmorgen weer een volle dag Kruger.

Wat ik trouwens gisteren nog vergeten was te vermelden: de Afrikaanse sterrenhemel is echt prachtig.

1. Gerry:
    17 juli 2023
    Het zuiderkruis gespot?
    Intussen hebben jullie de big five gezien. Wat willen jullie nu gaan spotten?slaap lekker en weer bedankt voor het verslag 😘👍
  2. Piet & Riny:
    17 juli 2023
    Dank je wel weer voor dit mooie verhaal over jullie belevenissen in het prachtige Zuid Afrika ( dat heb ik ondertussen wel nageslagen ) ! Voor morgen weer zo’n mooie dag !
    Liefs voor jullie alle vier 🥰🥰🥰🥰
  3. Paul Wegener:
    18 juli 2023
    Ik zie op Garmin de hartslag stijgen bij het luipaard!