Heel Veel Safari - Dag 9

20 juli 2023 - Lobamba, Swaziland

Nog maar amper bekomen van al het moois dat Kruger ons te bieden had moeten we alweer door naar onze volgende accommodatie: Benka Lifestyle in eSwatini of beter bekend als Swaziland. Het is vandaag grauw en een stuk koeler dan de dagen hiervoor. De weersverwachting voor eSwatini is niet veel beter de 2 dagen dat we daar zijn.

Na het voltanken van onze auto en een cappuccino van de Mugs & Beans gaan we weer op weg. Het is een leuke weg om te rijden. Veel hoogte verschil en afwisselend kronkelende wegen en hele rechte stukken. Via Witriver en Nelspruit zakken we af. In de laatste kilometers voor de grens wordt er veel aan de weg gewerkt waardoor er regelmatig even gewacht moet worden omdat 1 van de 2 rijstroken is afgesloten.

IMG_9699

We steken de grens over bij Oshoek / Ngwenya. Dat betekent in dit geval auto parkeren. Met zijn allen naar een balie om een stempeltje te krijgen dag we Zuid Afrika uitgaan. Buiten staan diverse geüniformeerde mannen. Eentje valt op door de vele medailles. De hopman van de jonge woudlopers zou er jaloers op zijn geweest. Vervolgens met de auto langs een controlepost en de juiste stempeltjes halen om eSwatini in te mogen. Eerst met zijn allen door een halletje voor de pre-screening. Daar hielp een dame ons met de juiste formulieren met in haar linkerhand haar mobiel met candy-crush. 2 meter verderop hielp een andere mevrouw ons met onze papieren voor onze gezondheid of iets dergelijks. Blijkbaar is Covid nog een ding hier. We mogen door om onze 2 stempels te halen. Die krijgen we en we rijden eSwatini binnen. Intussen krijgt Monique een appje van onze autoverhuurmaatschappij: of alles oké is omdat ze een bericht hadden gekregen dat de auto de grens was overgestoken. Ik denk dat ze even wilde checken dat we het echt zelf waren en dat de auto niet gepikt was of zo.

De bewolking/mist is behoorlijk dicht maar dat komt natuurlijk omdat we hier op > 1200m hoogte zitten. We rijden door naar een lokale spar in de hoofdstad die iets weg heeft van een overdekte markt. Google maps houdt er intussen mee op. Blijkbaar doet de MTN sim het niet zo heel goed in eSwatini. Gelukkig had ik ook via mapps.me offline kaarten en weten we onze bestemming moeiteloos te bereiken. Het regent en op de weide voor de lodge grazen impala's en zien we nyala's. Het zwembad ziet er aantrekkelijk en waren we zeker in gedoken als de zon had geschenen.

IMG_9702

De wifi op de kamer van de jongens is een beetje haperend dus komen ze gezellig bij ons. Er is ruimte genoeg met een keukentje, een tweepersoonsbed en een zitgedeelte. Er is geen restaurant hier dus gaan we in de buurt eten. We hebben zin in Pizza na al die grillmaaltijden en zoeken een pizzeria in de buurt.

Ze blijken hier met emalangeni's te betalen die ongeveer hetzelfde waard zijn als 1 rand: €0,05. Maar daar merk ik verder niet zo veel van want overal wordt "card" geaccepteerd.

1. Piet & Riny:
    20 juli 2023
    Jammer van het mindere weer , maar jullie genieten is er niet minder om , heb ik zo de indruk . Weer een mooi verhaal , met enkele mooie foto’s . Hoop dat jullie lekker eten zo dadelijk , en ik moet van Piet zeggen , dat ie BERETROTS op jullie is ! 🥰🥰🥰🥰
  2. Gerry:
    20 juli 2023
    Nyala is weer nieuw,denk ik zo.die is een stuk byzonderder dan al die impalas enz.als het goed is hebben we er nog een velletje van(ik denk dat het niet slim is tegenwoordig omdat soort souvenirs proberen de grens over te krijgen) liefs voor allen en fijn dat jullie weer zon lekker onderdak hebben.supet spannend een grens over. Je moet er ook weer uit,vast weer wat stempels😀
  3. Paul Wegener:
    20 juli 2023
    Geweldig, Swaziland! Jullie kennen het verhaal van de koning en de jaarlijkse maagdenparade? Vertel ik jullie anders nog wel een keertje veel plezier, kusjes opa/papa